یاس من
یاس من

یاس من

غذا چی بپزم؟

امروز غذا چی بپزم؟

واسه فردا چی درست کنم؟

شما هم از این مشکلا داشتین یا دارین؟


به خودم تبریک می گم چون من این مشکلو حل کردم چند ماهی میشه 

خیلی خوشحالم که دیگه نگران این نیستم که چی بپزم!


اول یه کاغذ و خودکار برداشتم و هر غذایی رو که بلد بودم نوشتم. هر چی که بود. حدود 80 نوع غذا شد!

بعدش غذا ها رو دسته بندی کردم. بعضی از غذا ها مال یه فصل خاص بود بعضی هاشو سالی یه بار می خوریم مثل دلمه، بعضیاشم که سبک تر بود برای شام مناسب تر بودن.

کلا 40 نوع غذا رو انتخاب کردم و توی جدولی که چهار تا ستون و هفتا ردیف داشت ( چهار هفته ی ماه ) با توجه به شرایط خونمون نوشتم.

مثلا روزایی که اتساین باید با خودش غذا ببره ، غذاهای آبدار ننوشتم. برای روزایی که می دونم از ناهار چیزی نمیمونه ، شام  هم نوشتم. البته واسه اینکه زیاد تو آشپزخونه وقت نذارم یه چیز سبک و ساده مثل سوپ یا کوکو سبزی یا کشک بادنجون نوشتم.


حالا واسه اینکه بهتر بهتون ایده بدم یه کم بیشتر توضیح می دم:



توی جدول برنامه غذایی ماهیانه من روزهای شنبه و سه شنبه خورش برنج نوشتم. شنبه رو به این خاطر انتخاب کردم که بهتره اول هفته رو با یه غذای خوب و خوشمزه شروع کنم و روزای سه شنبه هم که اتساین خونه اس بهتره از کدبانوگری خانم خونه لذت ببره.


روزای پنج شنبه هم مخصوص پلو هاست. مثل لوبیا پلو ، عدس پلو ، پر پر پلو و . . . که زود آماده بشه چون آقای خونه زودتر میاد.


یه روز هم در ماه غذای آزاد دارم که با توجه به فصل و مواد غذایی موجود از بقیه غذاهایی که تو لیستم دارم استفاده کنم.


توی این برنامه حتی روزهایی رو هم واسه مهمونی و رستوران در نظر گرفتم.  اگه بدون برنامه بریم مهمونی یا رستوران غذای روز بعدشو طبق جدول می پزم.


یه هفته در میون هم جمعه ها حلیم واسه صبحانه و آش واسه عصرونه رو گنجوندم .


حتی اینکه همراه غذا چی بیارم سر سفره مثل سبزی خوردن یا سالاد  رو هم نوشتم.


توی هر هفته حتما حبوبات داریم مثل خوراک لوبیا یا عدسی.


در مورد صبحانه هم که همیشه مفصل بوده و تنوع داشتیم، همونو فقط مکتوب کردم.


حالا اگه کسی این غذا ها رو دوست نداره دیگه مشکل خودشه وظیفه مادر اینه که مراقب سلامتی خودش و خانواده اش باشه.

نظرات 3 + ارسال نظر
ابی چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 10:50 ق.ظ http://ruzegar abi.blogfa.com

سلام خانوم کدبانو....
خوش به حالت که وقت داری غذا بپزی و برنامه هم داری...زندگی دانشجویی به من از این فرصتا نمیده....

سلام خانم دانشجو...
خوش به حالت که از فرصت استفاده می کنی و ادامه تحصیل می دی... بچه داری به من اجازه درس خوندن نمی ده...

هلیا سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:38 ق.ظ http://www.mainlink2.blogsky.com

بسیار هم عالی .....
فقط اینکه کشک بادمجان جزو غذاهای را حته آیا ؟؟؟؟؟؟
من از روی لیست تصمیم دارم یه روز شنبه ناهار بیام منزل شما ....

به نظر من که راحته و سریع هم آماده می شه.
عزیزم حتما بیا دلم واسه خودت و دخترت تنگ شده.

روزگار سبز من سه‌شنبه 23 دی 1393 ساعت 08:07 ق.ظ http://www.mygreenlife.blogfa.com

افرین خانوم کدبانو

ولی حالا فقط نوشتی یا بهش عمل هم کردی و موفقیت آمیز بوده؟
چون ما هم از این برنامه ها زیاد نوشتیم اما کلا بیشتر از چند روز دوام نیاورده ، به دلایل مختلف ، یا میل به اون غذای تو برنامه نداشتیم یا مواد اولیه اش رو نداشتیم و کی حال داشت بره بخره؟ D: یا مثلا دیدیم کلی مواد اولیه غذاهای دیگه تو یخچاله و اگه به برنامه عمل کنیم اون ها خراب میشن و یا هزار تا دلیل دیگه.
و دوباره برگشتیم سر خونه اول.

بیشتر از سه ماهه که دارم بش عمل می کنم و چون جواب داده تو وبلاگم نوشتم.
اینو یادم رفت بگم که حداقل از یه روز قبل موادی رو که ندارم تهیه می کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد