یاس من
یاس من

یاس من

باب اسفنجی


باب اسفنجی یه اسفنج زرد سوراخ سوراخه که توی آب زندگی می کنه
خیلی شاد و هر چیز ساده ای باعث خوشحالیش می شه.
اونقدر خوب و مهربونه که می تونه با
پاتریک خنگ و احمق
 
اختاپوس خود شیفته و بدجنس
آقای خرچنگ خسیس پول پرست
 دوست باشه.
عاشقه کارشه و به نظرش بهترین شغل دنیا رو داره .

از کمک کردن به دیگران لذت می بره
و...



عاشق این کارتونم حتی قبل از تولد بچه هام می نشستم و تماشاش می کردم.
منو یاد بچگی هام می ندازه و دنیای پاک و ساده و معصومانه کودکانه رو یادم میاره.
کارتون باب اسفنجی شلوار مکعبی تنها برنامه ایه که به بچه هام اجازه می دم روزانه نگاش کنن
والبته با همراهیه خودم!
( شایدم غیر مستقیم و ناخواسته سلیقه امو به بچه هام انتقال می دم!! )

کودک بیش فعالADHD

یوسف ده ماهش بیشتر نبود اون روزی که رفته بودیم خونه یکی از فامیلا. رنگ زرشکی تلفنشون توجه پسرمو جلب کرده بود و تا ولش می کردی می رفت سراغ تلفنشون . من و ات ساین هم واسه اینکه شرمنده صاحب خونه نشیم،تلفنو ازش می گرفتیم یا حواسشو پرت می کردیم. ولی تا سرمونو می چر خوندیم ، می دیدیم تلفن تو دست یوسف . این جریان چهار پنج بار تکرار شد . صاحب خونه که خوشش نیومده بود ، با اینکه خیلی هم ادعا داره که دوقلو های ما رو خیلی خیلی دوست داره نه گذاشت و نه برداشت ، یه دفعه گفت: این پسر شما بیش فعاله !!

خیلی ناراحت شدم به ات ساین علامت دادم پاشو بریم. آخه بگو آدم حسابی تو اصلا در مورد بیش فعالی چی می دونی؟ چند تا کتاب و مقاله راجع به اش خوندی؟ تو چندتا سمینار با این عنوان شرکت کردی؟ که اگه همه این کارا رو هم کرده باشی مگه تو متخصصی ، روان شناسی چیزی هستی ما نمی دونستیم! یه کلمه جدید تو در و همسایه شنیدی به سوادت اضافه شده؟ به بچه نازنین من با چه جسارتی بر چسب می زنی؟

حواسمون باشه به هیچ کس بر چسب نزنیم ( برچسب منفی )مخصوصا بچه ها. حتی توی ذهنمون. چون به تدریج همون شخصیت و همون رفتار رو توی اون فرد خواهیم دید. چرا بجاش از برچسبهای خوب استفاده نکنیم؟


 بیش فعالی تو سن سه یا چهار سالگی به بعد تشخیص داده می شه که البته کار یه متخصص زبده است و بس. یعنی حتی ما به عنوان والد که از نزدیک با کودک در ارتباطیم و همه خصوصیات و رفتار کودکمون رو میشناسیم چنین صلاحیتی نداریم، حالا چه برسه به بقیه که ماهی ، سالی ما رو تو یه مهمونی می بینن!


صحبتهای یه روانشناس ماهر (متاسفانه اسمش یادم نیست) در تله ویزیون :


کودک بیش فعال از همسالان خودش باهوش تره. باید هیجانات و انرژی اش رو تخلیه کنه . باید بپره ،بدوه و بازی های پر سر و صدا کنه . پس بهتره بره کلاس ورزش مثل ژیمناستیک ، بسکتبال. برای اینجور بچه ها کلاس هایی که بچه باید یه جا آروم بشینه و یه چیزی یادش بدن مناسب نیست. کودک بیش فعال باید اونقدر بازی و جست و خیز کنه که خودش خسته بشه و خوابش ببره. شما نمی تونید بهش بگید دیگه وقت خوابه برو سر جات بخواب! خب توی خونه های آپارتمانی ما ، با بچه بیش فعال چه کار باید کرد؟ نپر ، ندو ، نکن نداریم. [ کلا فعل منفی اثر منفی داره. بچه نکن رو نمی فهمه. همیشه مثبت حرف بزنید مخصوصا با بجه ها. ]


1.در کمد رختخوابها رو براش باز کنید. چند تا تشک روی زمین پهن کنید تا اونقدر بپره که انرژی اش تخلیه شه.

2.یه عروسک هم اندازه های خودش براش بگیرید و توشو با لباس پر کنید که سنگین بشه و بدین به بچه که باش کشتی بگیره.

3.یه استخر توب بادی تو اتاقش بذارین که توش شیرجه بزنه و هیجاناتشو تخلیه کنه.



 ویه توصیه مهم به همه مادرا  :


مادر همیشه بچه رو دعوا نکنه. وقتی رفتین مهمونی و بچه به وسیله ای دست زد مادر بچه اشو دعوا نکنه! خونه رئیس داره و رئیس خونه باید بیاد به بچه بگه دست نزن. اگه مادر دعوا کنه . رابطه مادر و بچه خراب می شه چون مادر همش در حال گفتن بکن و نکن هاست و بچه مادرش رو از دست می ده در حالیکه به مادرش نیاز داره.

و یا اگه کودک،بچه ای کوچکتر از خودشو زد ، مادر دخالت نکنه و اجازه بده مادر یا بزرگتر اون بچه بیاد و با کودک برخورد کنه تا کودک شما یاد بگیره که قوانینی وجود داره و هوش اجتماعی اش رو بالا ببره .

ولی اگه بچه ای بزرگتر ، کودک شما رو زد ، شما حتما از کودکتان حمایت و پشتیبانی کنید.


به امید اینکه همه ما فرزندانی شایسته تربیت کنیم. تلاش مادرانه تان را سپاس


نهایت خودخواهی


دوستت دارم نه به خاطر آنچه که هستی بلکه به خاطر آنچه که هستم، وقتی با تو هستم.

امروز زندگی را آغاز کن!


اگر سفر نکنی،
اگر کتابی نخوانی،
اگر به اصوات زندگی گوش ندهی،
اگر از خودت قدردانی نکنی.
به آرامی آغاز به مردن می‌کنی

زمانی که خودباوری را در خودت بکشی،
وقتی نگذاری دیگران به تو کمک کنند.
به آرامی آغاز به مردن می‌کنی

اگر برده عادات خود شوی،
اگر همیشه از یک راه تکراری بروی،
اگر روزمرّگی را تغییر ندهی،
اگر رنگهای متفاوت به تن نکنی،
یا اگر با افراد ناشناس صحبت نکنی.
تو به آرامی آغاز به مردن میکنی

اگر از شور و حرارت،
از احساسات سرکش،
و از چیزهایی که چشمانت را به درخشش وامی‌دارند،
و ضربان قلبت را تندتر می‌کنند،
دوری کنی.
تو به آرامی آغاز به مردن می‌کنی

اگر هنگامی که با شغلت‌ یا عشقت شاد نیستی، آن را عوض نکنی،
اگر برای مطمئن در نامطمئن خطر نکنی،
اگر ورای رویاها نروی،
اگر به خودت اجازه ندهی،
که حداقل یک بار در تمام زندگیت ورای مصلحت‌اندیشی بروی.

امروز زندگی را آغاز کن!
امروز مخاطره کن!
امروز کاری کن!
نگذار که به آرامی بمیری!
شادی را فراموش نکن.


" پابلو نرودا "

 

......................


در خیالات خودم، در زیر بارانی که نیست

می رسم با تو به خانه از خیابانی که نیست

می نشینی رو به رویم خستگی در می کنی چای می ریزم برایت توی فنجانی که نیست

باز می خندی و می پرسی که حالت بهتر است؟ باز می خندم که خیلی، گرچه میدانی که نیست

شعر می خوانم برایت واژه ها گل می کنند یاس و مریم می گذارم توی گلدانی که نیست

چشم می دوزم به چشمت، می شود آیا کمی دستهایم را بگیری بین دستانی که نیست؟

وقت رفتن می شود با بغض می گویم نرو پشت پایت اشک می ریزم در ایوانی که نیست

می روی و خانه لبریز از نبودت می شود باز تنها می شوم با یاد مهمانی که نیست

رفته ای و بعد تو این کار هر روز من است باور اینکه نباشی کار آسانی که نیست…!


تو این هوای افسرده پاییزی حوصله هیچ کاری ندارم. فقط دلم می خواد بشینم و کتاب بخونم. شام هم نداریم!!!!!!



نفرین به کتاب ها که مرا از ظرف های نشسته غافل کرد تا بدانم جهان چقدر کوچک است و من چقدر بدون تو تنهایم وانمود می کنم که نفس می کشم تو باور می کنی دیگران نیز .... از راضیه بهرامی



اینو بخونید من که دل درد گرفتم.

عزیزم بیا همدیگه رو ببوسیم!

همیشه دوست دارم ات ساین قبل از اینکه از خونه بره بیرون ، منو ببوسه و با عشق از هم خداحافظی کنیم. جدا نمی دونستم بوسیدن باعث افزایش عمر و درآمد میشه و از پوسیدگی دندونا هم جلوگیری می کنه ، حتی باعث کاهش وزن هم میشه!!!

خب میشه حدس زد که باعث افزایش اعتماد بنفس و کاهش روند پیری هم می شه. اگه می خواین بیشتر در مورد بوسه بدونیند اینو رو حتما بخونیند. شایدم قبلش می خواین امتحان کنید!!


دوست همسرتان باشید و هر کاری از دستتان برمی‌آید برای تقویت صمیمیت بین خود انجام دهید.



عزیزم خیلی دوستت دارم هزار تا بوس